Monday, September 12, 2011

~Hutang Budi di Bawa Mati~

Assalammualaikum...

Hello readers n viewers..~! terasa rindu nak bersua.. (^^,). Hakikatnya, mata i da layu dan hampir terkatup. First class hari ni rasa macam da nak separuh meninggal dunia. Terkejut ke..? i lagi terkejut nokk.. kelas i non stop since 8 a.m untill 7 p.m okay. U know what, i think my brain terkejut beruk sebab da lama sangat cuti alih-alih hari pertama kene kerja keras. 1st week dia tanjat boboi kejap. Next week it's might be alrite.... 

Cerita ni berlaku pada 8 september 2011. Di mana, aiNa berangkat ke KL. please read if awak-awak ini adalah pengguna tegar bas ekspress. Al-kisah, on the way ke KL.. bus yang aiNa naik berhenti dekat hentian Bukit Gantang. I'm the one, yang join orang-orang lain turun ke toilet dan ke caltex untuk beli makan-makan untuk alas perut. Bila kita turun dari bus, please bring yours valuable things okay. Hand bag itu penting, jangan tinggal.~! Tup-tup, after balik dari toilet, that bus da hilang. Okay, serius i gelabah.. Tapi tak nangis. (okeh, yang ni tipu...!). 

Bertapa kijam nya driver bus meninggalkan aku di hentian yang tak berapa nak megah tuu.. Paranoid kejap. Kuang aja kan? Dekat tiket bus tu boleh pulak tak ada no phone kaunter. Memang bengang sangat-sangat. I'm the luckiest person, tengah-tengah termenung dalam keadaan hidung merah ala-ala badut circus, terserempak dengan seorang pakcik yang budiman dekat Caltex. Dia salah seorang polis peronda yang berkhidmat dengan plus. 

Antara berani dan takut, aku berani kan diri juga ikut pacik tersebut untuk menahan bus ekspress brengsek itu. Dan alhamdulillah, berkat doa u all yang doakan aiNa selamat sampai ke destinasi, berkat doa aiNa memohon di permudahkan segala urusan..akhirnya sempat tahan bus tersebut, walaupun bus tu da sampai Simpang Pulai. Allah itu maha mendengar. Setiap masalah ada jalan penyelesaian nya. Ketika hambanya dalam kesusahan, DIA turunkan pertolongan dalam betuk yang tidak di duga. Itu la dugaan seorang perantau yang pulang untuk menuntut ilmu. Bila niat kita baik, insyaallah baik jadi nya. Kepada Pakcik Hasbullah bin Zakaria, aiNa tak kan lupa jasa dan budi baik pakcik. Budi pakcik aiNa akan ingat sehingga nyawa bercerai dari jasad. aiNa doakan kehidupan pakcik sekeluarga sentiasa di limpahi rahmat di dunia dan akhirat...

Guys, andainya u all tertinggal bus di kawasan highway..tolong jangan panic. Relax je... Sebab, bus yang tinggalkan u all tu bertanggungjawab sepenuh nya ke atas penumpang diorang. Customer always right~! Jadi, bila u all berdepan dengan situasi ini.. sila simpan no di bawah. harus simpan. .Insyaallah, khamis ni ayah aiNa akan berjumpa dengan pakcik Hasbi. Hutang budi ini, tidak mampu di ungkap dengan kata-kata. Hanya doa yang mampu aiNa iringi buat insan berhati emas ini..

1-800-88-0000

If kereta rosak pun, sila dail no yang tertera..Mintak bantuan dari pihak plus..jadi diorang cuba trace bus yang u all naik. Kalau boleh, tolong ingat no plat bus... In case, if anything happen u all boleh dapat bantuan dengan cepat. Agak sadis kan kisah i,? tapi alhamdulillah di kala kekusutan itu terselit sebuah hikmah. aiNa perlu share dengan u all. Supaya, bila u all berada di situasi aiNa u all tak panic dan tahu macam mana cara untuk mendapatkan bantuan...Pengalaman itu mengajar aku erti kehidupan.. doa merupakan ubat paling mustajab dan doa juga senjata yang paling ampuh.

source : mangga online...

OhMissWhatEver__said :  Oh, pakcik Hasbullah ada anak lelaki yang merupakan Naib Juara program Pilih Kasih.. if i'm not mistaken his name is... Reza Hasbi. Berlakon dalam drama Trilogi Cinta.~!

15 comments

September 13, 2011 at 12:14 AM

uii.... wahh tak dapat bayangkan bile situasi ini terjadi ... pasti menggelabah tahap rama-rama terbang...

aina, ape kisah selepas jumpa pakcik tu? bas tu patah balik or pakcik tu bawak hang kejar bas tu?

September 13, 2011 at 12:22 AM

hah~! tau takpe. Blur gile masa tu. 1st time jadi macam ni. Tak tahan betol.

pakcik tu hantar sampai simpang pulai. Masa tu ayah aiNa da call driver bus. So, diorang baru persan yang penumpang tak cukup..and diorang berhenti, tunggu kat r n r sana.

September 13, 2011 at 12:50 AM

Sengal la pakcik tu...xpe Aina, kiranya ni pengalaman berharga la yer...mengajar erti kesabaran n kecekalan, chewah! Thanks juga, ninie akan ingat pesanan aina neh... Ninie pon doakan pakcik hasbi yg baik tu pnjg umo murah rezeki! Dh follow aina, sudi2 follow ninie juga.

September 13, 2011 at 1:03 AM

pulak??yang dreber bas tu tak nak pulak check penumpang2.appa daaaa..

*wah2 leh la kenal2 apak mentua.haha :D

September 13, 2011 at 9:10 AM

hensem pulak tgk anak die hahaa

Anonymous
September 13, 2011 at 11:02 AM

simpan no aku la lps ni..01390980..yg belakang 2 lagi teka sndri..haha

September 13, 2011 at 1:46 PM

pak cik tu ade anak perempuan tak?

September 13, 2011 at 3:45 PM

bengong sngguh pak cik bas tue...
kalu aq..mao trgolek2 nangis atas jlan...
kelupuq aq...
nsib baik ada pakcik hasbi..

owhh yaa!!!
reza hasbi tue anak pakcik hasbi???
are u serious, aina??
wao!!!!
so hndsome ar... :)

September 14, 2011 at 1:08 PM

ketam baca pun rasa macam nak mengelabah jerp..

September 15, 2011 at 3:48 PM

Aina! Ade ek driver bas cmtu? Kuangjo tol.. Agakla nk men tgl.. Sbb tu la akk cam tak ske nek bas ni.. Tp nk wat cane tpkse naek.. Kdg2 driver ni cam kuangjo.. Nk lawan kang stok tak skolah t kite gak jd cam dorg.. Heee.. Menci pangai org mlyu yang tak skolah ni!

September 15, 2011 at 7:22 PM

lorr..ciannya..syukurlah,ada jgk y bhati baik..dtg menyelamatkan..insan y bergelar wanita..hehe..=)

September 18, 2011 at 8:50 AM

Ninie : hehehe..thanks ninie. i will follow u, keep in touch. yup2, ini pengalaman. sama2 kita doakan pakcik hasbi selamat dunia dan akhirat ye. =)

afzalsukasuki : hah tau takpe.~! agak bengang masa tu ye. keh3.. pak mentua heh, sy kenen kan awk dgn anak dia yg perempuan mau dok..? =P

Solihahazahar : hensem kan..? o well..like father like son. hakhakhak..

September 18, 2011 at 8:54 AM

sifu im : hahahaha...kalau simpan, blh jadi rescue tak ni..? =P muehehehe..

ORLANDO AHMAD : ada bro.. nak i kenen kan ke..? huhuhu.. =)

Irsyad Syah : i'm serious.~!! hensem macam ayah dia jugak. tau takpe, nasib memang baik sgt2 jumpa pakcik tu. kalau jumpa org lain tak tau la ape jadi..

September 18, 2011 at 8:56 AM

hafizan malik : incik ketam baru baca.. tak rasa lagi. tapi ape pun, semua da lepas. Alhamdulillah aiNa selamat. (^^,). ni semua pengalaman berharga utk aiNa.

liyana zahim : tau takpe kak~! aiNa ni pengalaman 1st. Seumur hidup naik bus tak penah kene tinggal. kita pun tasuka naik bus. Tapi terpaksa takde pilihan. huhuhu..

September 18, 2011 at 8:58 AM

chentaety : yup, sgt bersyukur~! jumpa penyelamat insan yg lemah. =)

mia : i will. =)

Post a Comment