Monday, October 24, 2011

~KroNologi di Hari Sabtu~

Assalammualaikum....

Salam pagi isNin. weeee..~! Rumahku syurgaku, tiada ungkapan indah selain ini apabila kaki mencecah laman rumah, badan mencecah katil sendiri... fuh, gaya nya macam tak balik 6 tahun. Pada hal baru 6 minggu kowt. Haish...Cuti midsem telah bermula, maka nya bermula lah episod membalas dendam dalam arena blogging (poyo gila ayat aku kaan..~!!). Minggu lepas aku kusut dengan test, minggu ni tiba masanya bersantai-santai pula ye. Dua hari lepas, bersamaan dengan hari sabtu, Setelah settle battle dance kitorang pagi tu..aku pun dengan lincah nya bersiap-siap untuk balik ke perak. Jangan penin noo. Even rumah aku Penang, tapi aku turun perak untuk attend my cousin wedding. So ayah i  pick up di sana.. (^____^).

Let's imagine guys... Aku menempuh banjiran manusia dari KTM untuk ke Pudu. Dengan bawak beg tarik ala-ala nak p overseas (okay, sedikit hyperbolabesbol disini..). Ramainya orang toksah cita laa. Apa yang aku tau, bila komuter sampai aku perlu dan aku kene rempuh untuk masuk dalam perut gerabak yang da sesak barat dengan manusia pelbagai kaum. Kata 1 Malaysia., so faham-faham la macam mana. Pelbagai aroma terapi ado. Dengan badan yang mula sakit-sakit impact tak stretching before dance dan juga impact dari practice sampai pagi yang tak hengat dunia, aku berjalan da macam nak menari sekarang ni. Huh...!

Okay, akhirnya badan aku dapat juga di sumbat kan dalam koc wanita...fuuh, lega nook~! Sampai pudu around 1 lebih. Tiket bus aku pukul 3.. okay fine. Cantek la sangat kan. Menanguk sesorang kat pudu, sambil tengok 1001 ragam manusia dekat sana. Tiba-tiba, datang sorang mamat ni duduk depan aku dan mengadap aku. Sambil cakap....

"Kak...Kak.. tolong saya kak.. saya kena tinggal bas nak balik kampar. Sekarang saya tak ada modal langsung nak balik kak.. tolong la, saya merayu sangat-sangat.. Akak bagi la saya berapa-berapa pun yang kak ada, saya terima...."

Shock tak shock la kan kau kat situ.. i'm alone okay.! Travel a-l-o-n-e...  mak cakap jangan layan atau cakap dengan orang yang kita tak kenal. Tapi dalam situasi macam ni, aku tersepit. Siyes tersepit.. Aku pernah kena tinggal bus. Aku tau dan faham perasaan bila kene tinggal bus. Okay, fine..situation dia sama yang berbeza hanya la tempat dan waktu. Atleast dia kena tinggal dekat Bus-stand. Aku kene tinggal dekat highway dan kawasan R n R yang ciput aje luasnya. Aku simpati..perasaan bercampur baur antara takut, kesian, simpati.. dan macam-macam laa. Aku tak tau la sama ada dia bercakap benar atau dusta semata-mata...

At the end, aku seluk poket than ade beberapa keping not rm 1 dan sekeping not rm 10. Tanpa banyak songeh lagi, aku terus hulur dekat dia. If dia betul-betul susah, aku harap dengan sedikit pertolongan itu mampu meringan kan beban nya. Tapi jika sebaliknya, bia allah sahaja yang membalasnya. Pepatah ada menyatakan buat baik di balas baik, buat jahat buruk padahnya..Tanggungjawab aku sesama manusia sudah selesai dan aku harap lelaki itu selamat sampai ke destinasinya..


OhMissWhatEver__said : tips untuk u all yang merantau.. sediakan duit kecil dalam poket.  Tentang wedding, next entry pulak ye..Okay babai.. 


31 comments

October 24, 2011 at 2:44 AM

janji niat kita baik, kalau dia tipu pun still kita dpt pahala right? :)

October 24, 2011 at 2:55 AM

yup..~! yang penting nawaitu.. (^^,)

Anonymous
October 24, 2011 at 3:33 AM

setuju2...buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali.. :) noBel heart... suitable 4 u.

October 24, 2011 at 7:53 AM

Betul setuju..
jika dia tipu..Allah sahaja yang membalasnye..yang penting niat Aina ikhlas ingin membantu dia..

October 24, 2011 at 11:36 AM

anon : hehehe.. thanks~! yup, buat baik berpada2.. =)

LiLy @ MumMyQiStInA : iye kak, mudah2an selamat lah dia. aiNa bantu setakat yg mampu je kak. (^^,)

October 24, 2011 at 11:53 AM

wahhh gud2..insyaallah kalau niat kite baik dan ikhlas..kita dpt berkatnye..n kalau org tu tipu itu antara dia dgn allah..yang penting kita da tolong sesama manusia..!! awesome.. :)

Anonymous
October 24, 2011 at 12:37 PM

insyaallah dia gunakan dengan niat yang baik

kadang2 takut jugak tiba2 kena rompak aiyoooo

October 24, 2011 at 12:43 PM

hukum karma la..buat baik berpada-pada..kata orang tua.. buat jahat jangan sesekali..engkau tak kan rugi..

October 24, 2011 at 1:17 PM

awk tlh membuat 1 tindakan yg baik...>_<

October 24, 2011 at 3:12 PM

betul tu... niat kena ikhlas... lain2 Allah sja yg tahu... :)

October 24, 2011 at 5:15 PM

Cik Tetra: hehehe thanks cik tetra.. aiNa bantu setakat yg mampu saja.. =) thanks 4 reading my entry.. ~!

October 24, 2011 at 5:17 PM

sis92: insyaallah sis..takut jga jd mcm tu. da la kita sesorang.. hehehe..

budak penjara : setuju2.. buat baik berpada2 buat jahat jgn sekali.. baik akan di balas baik. insyaallah. =)

October 24, 2011 at 5:19 PM

Eyda Dania: hehehe, thanks dear~!

dela: betul2.. yang penting nawaitu. tanggungjawab sesama manusia telah saya laksanakan.. :)

October 24, 2011 at 5:21 PM

bgus, kita mstilah org yg dlm kesusahan :)

October 24, 2011 at 5:40 PM

wahhh baiknya kawan kita ni n:)
insyallah...xsalah awk tlg dy kan heee...

emm fatin x pnh rasa balik naik bus mcm ni...setiap kali cuti sem or mid sem ma or abh mai ambik hehe.sebb umah dekat ja :D

October 24, 2011 at 7:22 PM

insyaALLAH kebaikan akan dibalas dengan kebaikan.

October 24, 2011 at 7:42 PM

bagus2.harap2 budak tuh senang ler nak balik nanti kan :) lau mia pon nervous jugak.btw, good job lah aina ^^

October 24, 2011 at 7:48 PM

Lily: hehehe, yup. membantu mereka yg dlam kesusahan tanggungjawab kita bersama.. =)

October 24, 2011 at 7:52 PM

fatin hanani: woaahh~! seronok la mcm tu. aiNa pun kalau blh nak parents hantar. tapi dpt jauh pulak.. hehehe.

shazwan: yup.. hukum alam. (^^,)

October 24, 2011 at 7:53 PM

aMira~: thanks miya~! (^^,) aiNa tolong setakat yang mampu sahaja.. mudah2an dia selamat sampai ke destinasi..=)

October 25, 2011 at 8:58 PM

wahhhh.. byknye follower.. weee.. tahniah! :)

October 25, 2011 at 9:40 PM

hehehe, thank you shieda..~! =)

October 26, 2011 at 9:22 AM

bila jmpak stranger yg betoi2 tgh ssah n ada probs, mustinya kita rsa takot n dlm masa yg sma...kita rsa ksian n nak tlong kan?

hmm...bila tringat kak aina pnah kena tnggai kat r n r, rsa mcm bongok jaa driver bus tuh...mmg unresponsble sngguh.

October 26, 2011 at 10:40 PM

betul dear..kita takut. tapi kesian n nak tolong. ape pun, buat baik insyaallah di balas baik. kita tak selalu nya senang.. betul tak..? =)

hehehe, kene tinggal tu moment paling pahit sekali dlm life akak.

October 29, 2011 at 9:07 PM

wahh..bagus la kamu tolong dia..tuhan akan membalasnya nanti..INSYAALLAH :D

October 29, 2011 at 11:55 PM

amin...thanks ctk. buat baik insyaallah baik yg kita dpt. kan.? =)

October 30, 2011 at 9:57 PM

sme2....buat baik, dibalas baik, buat jahat dibalas jaat :D

October 31, 2011 at 8:35 PM

setuju!! setiap kebaikan ada ganjaran yg di janjikan..=)

November 7, 2011 at 11:43 AM

ehhh...die nak balik kampar? nie org kampung ika nie...=.=" baik haty aina bagi die duit...insyaAllah nnt dpt balasan baik dr Allah...

November 8, 2011 at 8:06 PM

lah org kampung ika ke.. hehehe.. insyaallah. aIna tlong setakat yang mampu. =)

Post a Comment