Saturday, May 21, 2011

~Menu haRi iNi~

Hye...^_^ assalammualaikum. Dan selamat sejahtera, wah macam nak bagi ceramah free pulak. Haha, ish aku kalau nak ceramahkan orang xde nya mukadimah. Terus masuk isi dan penutup. Kan senang. Okay, sepanjang berada di rumah, macam biasa la aku akan menjadi tukang masak harian. Haha. Kira junior chef la ni. X boleh lawan master chef a.k.a my mum..^_^. Tunjuk ajar ku sifu.! 

Hari ini, nenek aku dari kampung datang. Kenapa? ala, suka la dia nak datang..*busy body heh*. Actually, dia antar pakcik aku masuk Uitm dekat Permatang Pauh, dekat je dengan rumah cheq. Tapi xla dekat sejengkal. Hoho, kene jugak keluar Penang Bridge nih. So, disebabkan ada tetamu special..jadi hidangan yang disediakan perlu lah special juga. Orang jauh. Johor import nih. Tetamu kene diraikan. Betul x? ^_^

Menu hari ini, dari air tangan saya. X boley blah ni...okay2. Lauk hari ini ialah Kari Daging.. Sayur Campur dan Sotong masak sambal. *eleh biasa je* haha. Aku bukak peti ais, ada ni je. Kalau ada siakap ke..boleh la buat siakap 3 rasa. Kalau ada ketam boleh la masak lemak. Tapi nenek aku okay aje. X banyak bunyi. Hihi. Xde complaint. Kira pass la tuh!.


Kari Daging.....utara panggil gulai..so kari a.k.a gulai daging...^_^


Sambal Sotong


Sayur campur....*carrot, bunga kobes, jagung dan kacang peas*

Ini menu untuk tengahari tadi....^_^. Disebabkan dalam rumah ni semua hantu sambal kecuali aku, mama mia n zikri. Zikri ni pun kecik lagi. Cuba kalau da besar macam abang-abang dia. Entah-entah jadi ketua hantu sambal....Benda pertama yang aku belajar masa awal-awal masak dulu ialah masak sambal. X kesah la sambal ape..sambal sardin ke, sambal tumis ikan bilis ke, sambal udang, sambal sotong..and ape-ape laa...sebab, diorang ni nak kene cili hari-hari..korang faham x nak kene cili macam mane?? Ouh, jangan salah sangka. Aku bukan Hitler. X sekejam itu. Aku x melada orang. Haha. Maksud aku, aku kena buat masakan yang pedas...hari-hari. Tapi kan, u all tau x? makan pedas selalu x bagus. Boleh kene buasir der...Oleh kerana aku, kakak yang sayangkan adik-adik nya. Aku akan meng-adjust sambal itu supaya ---> ada rasa pedas tapi tidak keterlaluan. Sekarang, makcik da hebat masak sambal dan memegang sudip. *Facepalm*

Sejak my mum sakit, dia pun makan berpantang.. yang bersantan n pedas-pedas ni x boleh da..jamah pun x boleh. Kesian kan my mum. Ouh, doa kan my mum sihat tau. Aku nak sangat g bercuti dengan family macam dulu-dulu. Time mak aku sihat...^_^ *nampak ni, muka mengharap*. So, bila dia x sihat, dia cuma makan sup2..atau masak bening. Kau tau x masak bening tu macam mana ghupe dia? Hah, yang ternganga tu mesti x tau!. Masak air tau?? Lauk masak air..yang kuah putih jernih tu. Lebih kurang lauk orang bersalin la yunk oi. Ades.! Err...okay la, rasa da banyak cerita nih..

OhMissWhatEver__said : Kata nak keluar g Padang Kota Lama. Tapi dok depan Tv lagi...haish.!


3 comments

May 22, 2011 at 2:40 AM

wah, sedapnya.. nak sikit boleh?

buat la resipi plak.. :)

padg kota lama, penang ka?

May 22, 2011 at 9:33 AM

huuuuiii..sodap maaaaaaaaak..hehe..da lme xmkn smbal sotong..uit !!! da bole jd wife da akk niy..hehehe..:)

May 22, 2011 at 2:01 PM

Sha : haha...yup2 penang. Resipi ye? insyaallah. Nanti lain kali I masukan resipi. ^_^. Thanks 4 reading.

Aien : hehe...boleh masak skit-skit je ain. X pro lagi...masih menuntut. =)

Post a Comment